De drie organisaties: de 'Stichting Lokale Agenda
21',
het Gehandicapten Platform 's Hertogenbosch en de 'Verenigde
Verkeers Veiligheids Organisatie 3VO' boden twee wethouders uit Den
Bosch naast dit handboek ook nog twee andere publicaties aan, te
weten: 'De ideale wijk' en een Leefbaarheidsonderzoek, een enquête
voor alle mensen met een lichamelijke beperking en/of chronische
ziekte in de leeftijd van 13 tot 55 jaar en woonachtig in 's
Hertogenbosch.
De praktijk
De uitreiking van de brochures had plaats voor een kletsnat
gezelschap, want velen kwamen net terug van een wandeling, waarin
zij konden ondervinden hoe het is om als gehandicapte de straat op
te gaan, want het handboek werd deze morgen meteen in praktijk gebracht.
Vier routes
Er waren vier routes uitgezet. Men ging ervaring opdoen in de
wijken Bosveld, Paleiskwartier, 't Zand en het centrum van Den
Bosch. Mee met het gezelschap gingen een rollator, een
handduwrolstoel, een elektrische rolstoel, brillen om te kunnen
ervaren hoe het blinden en slechtzienden vergaat die een boodschap
willen gaan doen en oordoppen om mensen met een normaal gehoor te
laten ervaren wat doven en slechthorenden tegenkomen als ze bij
wijze van spreken alleen maar even een brief willen posten.
"Respect"
Gideon van Eggelen, een van de initiatiefnemers en
rolstoelgebruiker, wist uitstekend te verwoorden wat het voor mensen
betekent als zij aangewezen zijn op een rolstoel. Zo was het een
ervaring in het verkeer eens respect te ontmoeten. Meestal, zo zei
hij, kijken verkeersdeelnemers letterlijk op de lager zittende
rolstoelgebruiker neer, maar de vandaag niet-gehandicapte
rolstoelgebruikers(sters) merkten al snel dat het helemaal niet zo
eenvoudig is je in een rolstoel voort te bewegen. Zeker niet als de
straat helt, er obstakels in de weg staan of als stoepen mankementen
vertonen. "Nou Gideon, knap hoor", liet een deelnemer vol
bewondering weten toen hij in een hellende straat met zijn rolstoel
behoorlijk aan het tobben was. Stoepen die niet deugen en obstakels
waren deze morgen dan ook de belangrijkste hindernissen die de
onervaren niet-gehandicapte verkeersdeelnemers op hun pad
tegenkwamen.
"Stroppenjasje"
Roos Kapteijns van het Gehandicapten Platform
's Hertogenbosch, een van de organisatoren en als coördinator de
'spin in het web', die zich zeer voor de praktijkdag had ingezet,
moest meedelen dat het Leefbaarheidsonderzoek dat zij aanbood,
slechts in concept en vijfentwintig kopieën beschikbaar was. De
organisatie kwam namelijk op het geheel nog f. 4500 tekort. De
gemeente was daarom aangeschreven, maar er was op de noodkreet geen
enkele reactie binnengekomen. Ze trok daarom maar even een
"stroppenjasje" aan, voor ze het concept aan de aanwezige
wethouders, C.A. van Katwijk en F.H.J.M. van Beers, ging aanbieden.
Haar ludieke actie had meteen succes. Wethouder Frank van Beers
zegde ter plekke toe voor de ontbrekende f. 4500 te gaan zorgen. Dat
houdt in dat nu ook het leefbaarheidsonderzoek in
's Hertogenbosch van
start kan gaan.
|