"Het wordt tijd dat Nederland de gelijke behandeling van mensen met
verstandelijke beperkingen gaat waarmaken. Toegang tot regulier onderwijs en de
reguliere arbeidsmarkt voor mensen met verstandelijke beperkingen blijkt in
Nederland zorgelijk. De meeste kinderen met verstandelijke beperkingen gaan
naar speciale scholen. Bovendien zit een groot aantal kinderen met
verstandelijke beperkingen in Nederland helemaal thuis". Dat zegt de
Federatie van Ouderverenigingen in een persbericht naar aanleiding van een
rapport dat is geschreven door Jacqueline Schoonheim, verbonden aan de
Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Maastricht en dat
vandaag in Nieuwspoort zal worden gepresenteerd.
Het rapport "Rights of people with intellectual
dissabilities: acces to education and employment in the
Netherlands" *) is opgesteld door het Open Society
Institute (OSI). Deze organisatie heeft op dit onderwerp
meer landen kritisch gevolgd en daarover rapporten
uitgebracht. Bij het opstellen van dit rapport is
samengewerkt met de Federatie van Ouderverenigingen (FvO).
Meer keuzemogelijkheden nodig
Het rapport geeft aan dat mensen met verstandelijke
beperkingen geen gelijke kansen hebben op toegang tot
onderwijs en werk. Waar het het onderwijs betreft kunnen
ouders van kinderen met beperkingen sinds 2003 hun kind op
een reguliere school plaatsen via een leerling gebonden
budget (het zogenaamde 'rugzakje'). Uit het rapport blijkt
dat een beperkt aantal kinderen met verstandelijke
beperkingen met gebruik van dit budget overstapt van
speciaal naar regulier onderwijs. Het zogenaamde 'rugzakje'
zou echter meer keuzemogelijkheden moeten geven, zodat
ouders het budget kunnen gebruiken voor de specifieke
ondersteuning die hun kind nodig heeft.
Begeleid werken heeft de voorkeur
Waar het werk betreft hebben mensen met verstandelijke
beperkingen doorgaans de mogelijkheid om te werken in
sociale werkvoorzieningen of in een vorm van begeleid
werken. Begeleid werken heeft internationaal de voorkeur,
omdat het mensen met verstandelijke beperkingen betere
kansen voor onafhankelijkheid en integratie biedt. Het
rapport wijst echter uit dat in Nederland volwassenen met
verstandelijke beperkingen voor het grootste deel in sociale
werkvoorzieningen werken.
Aanbevelingen
Het rapport dat vandaag wordt aangeboden aan de Vaste commissie voor
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de ondervoorzitter van de Vaste commissie
voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid, komt met 25 concrete aanbevelingen om de
situatie voor mensen met verstandelijke beperkingen te verbeteren.
*) "Het recht van mensen met verstandelijke
beperkingen: toegang tot onderwijs en werk in
Nederland". |