|
NIEUWS
VAN DE WEBWEG
|
|
||||||||||||||||||||||||
(Deze site is bijgewerkt op 19 juni 2003) | ||||||||||||||||||||||||||
Meldpunt
voor Wvg-gebruikers moet |
||||||||||||||||||||||||||
De Chronisch Zieken en
Gehandicapten Raad Nederland (CG-Raad), de Federatie van Ouderverenigingen
(FvO) en het Coördinatieorgaan Samenwerkende Ouderenorganisaties (CSO)
hebben een 'Meldpunt Wvg-protocol' geopend. Mensen die recht hebben op
voorzieningen uit de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg), maar die van
de gemeente niet krijgen kunnen opbellen. Het telefoonnummer is 030
2933234. Het meldpunt is tot 1 december 2003 bereikbaar.
Naar het oordeel van de drie organisaties wordt er niet geluisterd naar de wensen en de persoonlijke omstandigheden van de Wvg-gebruiker. Mensen wachten volgens hen maanden op uitsluitsel over een vervoersvoorziening of een woningaanpassing, omdat de gemeenten geen duidelijkheid geven over de aanvraag van een voorziening. En nog te vaak krijgt iemand een dure scootmobiel terwijl hj een eenvoudige aanpassing wenst. Met de invoering van het Wvg-protocol in maart 2002 zou aan deze praktijken een eind komen, zo zeggen de organisaties. De gemeenten hadden een houvast voor een behoorlijke toepassing en uitvoering van de Wvg. Maar het protocol is niet bindend en volgens de gebruikers leggen veel gemeenten het protocol naast zich niet. Dat blijkt volgens de drie organisaties ook uit een uitspraak van de Rotterdamse Arrondissement Rechtbank waarin duidelijk is gesteld dat het protocol slechts een beleidsadvies is en derhalve niet hoeft te worden opgevolgd. De drie organisaties rsoepen de Wvg-gebruikers op om te bellen met het meldpunt of te surfen naar de websites van de organisaties om aan te geven in welke gemeenten het Wvg-protocol niet is ingevoerd. De reacties zullen worden gebruikt om de Regering en de Tweede Kamer ervan te overtuigen dat er met de gemeenten bindende afspraken moeten worden gemaakt. Alleen op die manier kan er een einde komen aan de rechtsongelijkheid tussen de gemeenten en krijgt iedere klant de aanpassing die nodig is, aldus de organisaties. |
||||||||||||||||||||||||||