|
NIEUWS
VAN DE WEBWEG
|
|
||||||||||||||||||||||||
(Deze site is bijgewerkt op 15 augustus 2003) | ||||||||||||||||||||||||||
ANBO gaat gemeenten benaderen |
||||||||||||||||||||||||||
Ruim honderd gebruikers van een scootmobiel hebben gisteren de Algemene Bond van Ouderen (ANBO) gebeld met forse kritiek op gemeenten en het verstrekken van een scootmobiel via de Wet Voorzieningen Gehandicapten (Wvg). In verband met nogal wat klachten had de ANBO voor dit doel een telefoonnummer geopend. Tevreden bellers waren er overigens ook, maar ook deze groep was niet zonder problemen. In Nederland rijden naar schatting vijftig- tot honderdduizend scootmobielen rond. Er komen er jaarlijks zo'n tienduizend bij. Voor het verkrijgen van een scootmobiel kan via de gemeente een beroep worden gedaan op de Wet Voorzieningen Gehandicapten (Wvg). De scootmobiel is een elektrisch aangedreven scooter op drie wielen met doorgaans een maximum snelheid van 8 tot 17 km per uur. Een scootmobiel mag op de stoep rijden en in voetgangersgebieden. Parkeren mag ook op de stoep en op een invalidenparkeerplaats. Scootmobielen mogen overal rijden waar een fiets mag rijden. Bij het ontbreken van een fietspad mag men er ook de rijbaan mee op. De klachten die werden gemeld betreffen volgens de ANBO niet alleen de scootmobiel zelf, maar zeker ook de begeleiding en rij-instructie. Zo blijkt uit de klachten dat scootmobiels vaak niet op maat zijn. Daarnaast schort het volgens de bond ook aan begeleiding en rij-instructie. Veel scootmobielers voelen zich erg onzeker, omdat zij geen rij-instructie en geen scootmobiel op maat hebben gekregen. "Bij enkelen staat de scootmobiel daarom zelfs al twee jaar in de schuur", aldus de ANBO in het persbericht. Volgens de bond zorgt de helft van de gemeenten bij aflevering voor vier tot vijf rijvaardigheidslessen. Er hebben overigens ook tevreden scootmobielers opgebeld, maar ook zij hebben toch problemen. Deze groep heeft aangegeven moeite te hebben met te hoge stoepranden en verkeerskruisingen, waar vaak niet goed het trottoir opgereden kan worden. Ook deze gebruikers voelen zich onzeker omdat zij geen rij-instructie hebben gekregen en ook niet altijd een scootmobiel op maat. Bovendien zijn de verkeersregels voor scootmobielen voor veel gebruikers niet duidelijk. In verband met deze resultaten zal de ANBO een rapport over de meldactie samenstellen en zal met dit rapport gemeenten benaderen. Het rapport komt in oktober van dit jaar uit. De telefonische meldlijn is inmiddels gesloten, maar melden kan nog. Er is een vragenlijst voor beschikbaar.
|
||||||||||||||||||||||||||