| De Nederlandse Spoorwegen hebben
                    meegedeeld  het gematigde tarievenbeleid ook in 2007 te
                    willen voortzetten. De voorziene gemiddelde aanpassing van
                    de prijzen zal gelijk zijn aan de verwachte inflatie van van
                    1,25 %. Door deze stijging slechts voor een klein deel door
                    te berekenen in de prijzen van de meest verkochte kaartjes
                    krijgt 80 % van de treinreizigers volgens NS te maken met
                    een reële prijsverlaging van ongeveer 0,5 procent. Voor 2007 bedraagt de verwachte inflatie 1,25 %. De
                    prijzen van enkele reizen en retours 2e klas stijgen
                    gemiddeld met 0,7 %, waardoor zij reëel ongeveer 0,5 %
                    goedkoper worden. Door de koppeling van de maand- en
                    projectkaarten aan deze prijzen profiteren ook
                    abonnementshouders op kortere afstanden van dit voordeel. In
                    totaal reizen volgens NS acht van de tien treinreizigers in
                    2007 reëel goedkoper. Reizen eerste klas duurderDe korting op jeugdabonnementen wordt daarentegen weer
                    met 3% verminderd. De geleidelijke invoering van een vaste
                    verhouding tussen dagretours en maandabonnementen zorgt
                    ervoor dat trajectabonnementen op langere afstanden relatief
                    meer in prijs stijgen. Om de kostendekking te verbeteren
                    worden de tarieven voor de 1e klas met 4 procent extra
                    verhoogd.
 Voordeelurenabonnement onveranderdDe prijs van het Voordeelurenabonnement blijft met 55
                    euro onveranderd. Ook de prijzen van het kinderkaartje
                    Railrunner en kaartjes voor o.a. het vervoer van honden en
                    fietsen worden niet verhoogd
 InvesteringenDe NS zet de miljarden-investeringen ten behoeve van de
                    reizigers onverminderd voort. De modernisering van 87
                    intercitytreinstellen is begonnen en binnenkort worden ook 30
                    sprinters grondig gemoderniseerd. Een bestelling voor 35
                    nieuwe Sprinters is de deur uit. Vanaf 2008 gaan zij volgens
                    NS een totaal andere manier van reizen bieden van en naar de
                    kleinere stations in de Randstad.
 Nieuwe dienstregelingEen geheel nieuwe dienstregeling zorgt vanaf 10 december
                    2006 voor meer reismogelijkheden met 200 extra treinritten
                    per dag. In 2008 en 2009 volgen nog meer verbeteringen in
                    het aanbod, aldus de Nederlandse Spoorwegen.
 NS heeft de voorstellen voor de tariefaanpassing ter
                    advisering voorgelegd aan het LOCOV. (Landelijk Overleg
                    Consumentenbelangen Openbaar Vervoer) |