Het kabinet gaat
volgend jaar onderzoeken of zes vervoersregelingen voor
mensen die minder mobiel zijn in de toekomst wellicht beter
bij gemeenten kunnen worden ondergebracht. Door de
verantwoordelijkheid voor alle vervoersregelingen bij
gemeenten te leggen, hoopt het kabinet het vervoer voor
kwetsbare groepen klantvriendelijker te maken.
Het gaat hierbij om het bovenregionaal vervoer
gehandicapten (Valys), een deel van het zittend
ziekenvervoer, AWBZ-vervoer naar dagbesteding en vervoer in
het kader van de reïntegratie gehandicapten (wet REA). De
vervoersregelingen uit de Wet voorziening gehandicapten en
het leerlingenvervoer vallen al onder de gemeenten.
Op dit moment is het aanbod van het vervoer voor mensen
met een beperking verspreid over diverse instanties. VWS
vindt dat onoverzichtelijk. Mensen hebben te maken met
verschillende regelingen, verschillende loketten,
verschillende manieren van indicatiestelling en hoge
administratieve lasten.
Experimenten in 2006
Vanwege de complexe manier waarop het vervoer nu is
georganiseerd zegt het kabinet te hechten aan een goede
voorbereiding. In 2006 komen er experimenten om te kijken
hoe de ideeën van het kabinet voor de vervoersregelingen
vorm kunnen krijgen. De experimenten krijgen zoveel mogelijk
praktische aansluiting bij de lopende pilots bij gemeenten
voor de invoering van de Wmo (Wet
maatschappelijke.ondersteuning). Naast de bundeling van het
bijzonder vervoer, wil het kabinet ook de samenwerking
onderzoeken tussen de vervoersregelingen en het Openbaar
ervoer.
Het Ministerie van VWS verkent de mogelijkheden van een
bundeling samen met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten,
de autoriteiten van het Openbaar Vervoer en cliënten- en
brancheorganisaties.
|