De Chronisch Zieken- en Gehandicapten Raad Nederland gaat voor openbaar
vervoer dat voor honderd procent toegankelijk is voor mensen met een
functiebeperking. Daarmee is de CG-Raad het oneens met de Minister
van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, die kiest voor de zogenaamde
deelvariant, zoals zij in een brief van 12 oktober 2005 aan de Tweede
Kamer heeft geschreven. De Webweg publiceerde hierover op 19 oktober 2005.
De CG-Raad noemt de keuze
van de minister teleurstellend en is van mening dat zij meteen voor de
volledige variant had moeten kiezen, te weten honderd procent van zowel de
stations als van het materieel.
De CG-Raad stelt in zijn mening, die ook te vinden is op
de website van de Raad, dat veertig procent van de veelal
kleinere stations dus in 2030 niet volledig toegankelijk zal
zijn voor mensen met een motorische handicap.
Vragen
"Minister Peijs stelt in haar brief dat er altijd
binnen een bepaalde straal van de woonplaats van de
gehandicapte een volledig toegankelijk station ligt. Maar
hoe groot die straal mag zijn en hoe je er moet komen komen
zijn vragen waarop in de brief geen antwoord wordt gegeven.
En daar ligt nu precies de zwakke schakel van haar
keuze", aldus de CG-Raad in zijn mening.
De CG-Raad zegt vervolgens dat - sinds de invoering van de
limieten in het bovenregionaal vervoer voor mensen met een
handicap (Valys) - gebruikers die ver van een toegankelijk
station wonen, nog maar een beperkt aantal ritten van hun
huisadres naar het dichtstbijzijnde toegankelijke
station kunnen maken. Daarbij stelt de CG-Raad dat ook de
provinciale en lokale overheid steeds meer op het aantal
kilometers van Regiotaxi en Wvg-vervoer beknibbelen.
"Vervoer van huis naar de dichtstbijzijnde
toegankelijke bushalte/OV-knooppunt lijkt daarbij steeds
meer (beleids)uitgangspunt te worden. Hoe ziet je
vervolgtraject er vervolgens uit? Hoeveel extra reistijd ben
je kwijt? En hoe zit het met de kosten? Ook op deze vragen
blijft de minister het antwoord schuldig", aldus het
commentaar van de CG-Raad.
De Raad stelt voorts onder meer dat de minister met deze
keus ook geen recht doet aan de eerder gedane beloften van
de toenmalige minister Tineke Netelenbos en de tekst over
openbaar vervoer in de Wet Gelijke Behandeling
Gehandicapten en Chronisch Zieken, waarvan de ingangsdatum
overigens nog bekrachtigd moet worden, zo zegt de CG-Raad.
Stads- en streekvervoer
In zijn mening gaat de CG-Raad ook in op de brief van de
minister op het punt van de toegankelijkheid van het stads- en
streekvervoer. In 2010 moet dat zoveel mogelijk toegankelijk
zijn voor mensen met een functiebeperking. Voor het
materieel lijkt dit zonder extra maatregelen aardig te
lukken, aldus de Raad, die vervolgt: "Het probleem doet
zich echter voor bij de hoogte van de 57.000 haltes
die in Nederland liggen. Die moet naar 18 cm zodat ook
rolstoelgebruikers gebruik kunnen maken van de bus. De
minister meldt in haar brief dat zij de Tweede Kamer
hierover nog nader zal informeren".
Tenslotte zegt de CG-Raad in zijn mening dat de minister
zich in haar brief uitdrukt in termen als voorlopig
standpunt. De Raad : "Hiermee lijkt ze zich bij
voorbaat in te willen dekken tegen kritische geluiden en de
(eventuele) wens van de Tweede Kamer om de Wet Gelijke
Behandeling ook voor openbaar vervoer in werking te stellen.
"Want als de Kamer dat laatste wenst, dan heeft de
minister geen andere keus dan extra gelden op tafel te
leggen".
"Stok achter de deur"
Volgens de CG-Raad is met het toegankelijk maken van de
overige veertig procent van de stations ruim honderd miljoen
euro gemoeid. Dat is volgens de Raad een kleine tien procent
van de totale kosten voor het toegankelijk maken van het
spoor (510 miljoen voor de stations en 450 tot 500 miljoen
voor het materieel). Volgens de CG-Raad is deze extra
investering over een periode van 25 jaar zonder meer de
moeite waard. De CG-Raad zegt tenslotte dat wat de Wet
Gelijke Behandeling betreft, vervoer daarin natuurlijk
wettelijk moet worden vastgelegd. "Als stok achter de
deur voor de overheid (rijk, provincies en gemeenten) en de
vervoerders om serieus werk te maken van volledige
toegankelijkheid van het openbaar vervoer. De CG-Raad zal
hier bij de minister en de Tweede Kamer op aandringen, te
beginnen bij de hoorzitting van de vaste commissie voor
Verkeer en Waterstaat over de Nota Mobiliteit op 27 oktober, zo besluit de CG-Raad zijn oordeel over de keuze
van de minister. (Bron
Nieuwsbank)
|