(Deze site is bijgewerkt op 20 maart 2001)
Organisaties presenteren
handboek
Ontwerpnorm in verkeer moet zich gaan
richten op de kwetsbare weggebruikers
Kwetsbare weggebruikers hebben recht op veilige, zelfstandige
mobiliteit. Bij de inrichting en herinrichting van de openbare
ruimte zullen verkeerskundige ontwerpers, stedenbouwkundigen en
gemeentelijke beleidsmakers veel meer rekening moeten houden met
kinderen, ouderen en mensen met een functiebeperking. De ontwerpnorm
moet niet worden gericht op de volwassenen die alles met gemak
kunnen, maar op de kwetsbare weggebruikers. Om een aanzet te geven
dit doel te bereiken wordt woensdag 21 maart in
's Hertogenbosch een
praktijkdag gehouden en een handboek gepresenteerd.
|
Drie publicaties
De Stichting Lokale Agenda 21 's Hertogenbosch, de Verenigde VerkeersVeiligheidsOrganisatie 3 VO en de Stichting Gehandicapten Platform 's
Hertogenbosch vinden dat er in Nederland voortaan op een heel andere wijze
met de inrichting, de vormgeving en het beheer van de openbare ruimte moet
worden omgegaan. Om daaraan een bijdrage te leveren, hebben de
organisaties drie op elkaar afgestemde publicaties samengesteld: De ideale
wijk (Lokale Agenda 21), de eerder genoemde Handleiding Praktijkdag
Toegankelijkheid (3VO) en een plaatselijk leefbaarheidsonderzoek onder
mensen met een fysieke beperking (Gehandicapten Platform).
Deze drie publicaties zullen woensdag 21 maart tussen 9.00 en 13.15 uur
op de praktijkdag van de drie organisaties in het St.-Franciscushuis aan
de Does de Willeboissingel 11 in Den Bosch worden overhandigd aan twee
wethouders van deze gemeente.
Praktijkdag
Op deze 'Praktijkdag' kunnen de aanwezigen bovendien zelf ervaren hoe het
is om kind te zijn in het hedendaagse drukke verkeer, wat het betekent als
oudere onderweg te zijn en hoe het voelt in een rolstoel of als
slechtziende aan het verkeer deel te nemen.
Rolstoelgebruikers en ouderen moeten in het verkeer voortdurend tal van
onnodige hindernissen overwinnen. Ruim tien procent van de Nederlandse
bevolking leeft met beperkingen. Daarnaast nemen 1,6 miljoen jonge
scholieren deel aan het verkeer. Onder de 1186 verkeersdoden van 1999
bevonden zich 83 kinderen onder de vijftien jaar en 342 mensen van zestig
jaar en ouder.
|